Blogglisten

torsdag 22. september 2011

Jippi......zza

En superhektisk uke eller to, sa jeg tre......?, nærmer seg slutten. Fredagskvelden er endelig i sikte. Da skal jeg dumpe utslitt ned i godstolen. Sitte helt apatisk stille foran TV-en uten å anstrenge hode eller kropp....


Ikke engang tenke på å spise gourmetmat. Hvis da ikke Hellstrøm skulle stikke innom og fikse noe smålekkert........! Men da får jeg vel kjeft for rotete matskap og sennep som har gått ut på datoen....Huff og huff.


Nei, jeg skal simpelthen lage meg en knallgod pizza. En tynbunnet italiensk pizza som stekes på høy varme og kort tid. Pizza er simpelthen perfekt ferdagsmat for en utslitt sjel. Enkelt å lage, god å spise og er perfekt tilbehør til en flaske rødvin. Hva mer kan man ønske?


Bortsett fra en liten snev av trøffel da?

FREDAGSPIZZA MED KARAKTER OG KARISMA
Porsjonspizza


100 g mel

1 ss olivenolje

2-3 g tørrgjære

1/2 dl lunkent vann

Litt salt


Fyll:

Grovhakkede tomater

Tynne skiver av squash

Revet ost

Frisk Basilikum

Nykvernet pepper

Litt olivenolje

Trøffelolje


Kna deigen godt sammen til den blir elastisk. Kjevle ut , den trenger ikke å heve, og legg på pizzabrett. Bre ut et lag med grovhakkede tomater, jeg bruker gjerne Icas økologiske grovhakkede tomater, dekk med ost etter ønske.


Legg på tynne skiver av squash og friske basilikum blader, kvern over pepper og ha på litt god olivenolje. Stek nederst i ovnen på høy varme. Steketid varierer fra ovn til ovn, så her må du følge med.


Er du glad en glad pizzabaker kan det være lurt å skaffe seg en pizzabakestein. Eller gjøre som jeg har gjort, kjøpt en "pizzabaker".

Når pizzaen er ferdig stekt drypper du over trøffelolje og skjenker i rødvinen!

6 kommentarer:

eline sa...

Dette hørtes helt perfekt ut for meg!!! Denne pizza deigen bruker jeg også, smaker fantastisk godt og veldig lettvinn ;) Det blir nok pizza og torsdags hygge her i heimen i dag!!

Gleder meg allerede til å slappe av i soffa kroken med et glass rødvin og en deilig hjemmelaget pizza :)

Ha en super dag videre :)

Lykkeliten sa...

Mmmm, pizza er godt!
Her i huset lager mannen pizza hver fredag, og det er til tider avært spennende da han elsker krydder. Gjerne sterkt, og gjerne bøandinger de fleste ikke har tenkt på.
Kanel f.eks. Hvem ville testet det på en pizza med kjøttdeig???

Skal ikke klage, det er uunværlig å få fredagen ferdig servert!

Lykkeliten

Anonym sa...

Det høres helt nydelig ut. Har selv begynt å bruke tipo 00 mel og bakesten til pizza'n og det gjorde suksess hjemme hos oss.
Ha en herlig fredag!

Hobbymegher sa...

Hååååhhh, suuuulteeen!!!

Dette hørtes bare kjempegodt ut.
God helg! =)

Elisesbakery sa...

Den så god ut :-)

Anonym sa...

Denne har blitt en «hit» i familien. Enklere og bedre pizza finnes ikke!!

Blog Widget by LinkWithin